קר בחוץ חם מבפנים

יוגה כדרך חיים – מדור יוגה במנטה לחודש ינואר

קר בחוץ חם מבפנים / ליאת פיליפסון

הטמפרטורות יורדות, החורף כבר כאן, הוצאתי מהארון את כל הסוודרים שרכשתי עוד כאשר התגוררתי בניו יורק ועדיין קר לי. איך זה יכול להיות? כיצד יכולתי להסתובב במנהטן בחורף במינוס עשר מעלות וכאן אני קמה בבוקר ויוצאת לחמש דקות לפזר את הילדים לגן ולבתי הספר וכולי קפואה?

כנראה שכאן בארץ אנו פשוט לא מתורגלים להתלבש בהתאם או שמא הגוף שלי פשוט שכח את הקור של ניו יורק, אומרים שהגוף פשוט מתרגל. כשחזרנו לארץ, אחרי שהות של 3 שנים בארה"ב, לקח לילדים שלי שנתיים לפחות לפני שהסכימו שנקנה מעיל חדש. בכל פעם שהייתי מבקשת שישימו עליהם מעיל ביום חורף קריר, היו צוחקים בינם לבין עצמם על כך שכאן ממש אין חורף.

ומה עוד שונה כאן בחורף שלנו? שאחרי כמה ימים קרים, פתאום יכול להגיח לו יום כזה אביבי, השמש זורחת והטמפרטורות עולות, ואז אני פושטת את המעיל והולכת עם חולצה קצרה, נהנית מקרניים נעימות של שמש חורפית, אך מיד חשה את הנזלת מצטברת.

במשך שנים הנזלת הזו בחורף היתה מיד עושה אצלי מעבר חד לסינוסיטיס עצבני שאותו הייתי מצליחה לחסל רק עם שבוע אנטיביוטיקה. לשמחתי, ככל שהתמדתי והעמקתי את תרגול היוגה בחיי, נפטרתי מהצרה הזו והיא אינת מנת חלקי כבר כמה שנים. אז מה עושים? כיצד שומרים על החום בפנים כאשר הטמפרטורות בחוץ צונחות?

אז כדי לחמם את הגוף ולשמור על איזון עם הנפש נסו את הטיפים הבאים:

  • דאגו להתלבש חם והעדיפו בדים טבעיים.
  • אכלו מזונות מחממים כגון שיפון, שיבולת שועל, כוסמת ואורז מלא, ירקות כתומים ואדומים
  • שתו הרבה תה צמחים, שלבו תבלינים מחממים כמו קינמון, כורכום, ג'ינגר
  • העדיפו מים בטמרפטורת החדר על פני מים קרים
  • הרגיעו עצמכם באמבט מחמם, הוסיפו: כף מלח גס, כוס חלב וכמה טיפות של שמן ארומטי
  • קבלו עיסוי באמצעות שמן שומשום חם ממעסה איורוודי או מבן הזוג שלכם וזכו גם במנת אינטימיות
  • בלו יותר בחיק המשפחה הקרובה ועסקו יחדיו בפעילות מחממת את הלב עם הילדים כגון הכנת ארוחה משפחתית או אפיה משותפת.
  • ולהשלמת האיזון ולהטמעתו גם בפן הגופני וגם בפן הנפשי, תרגלו את המקבץ הבא של תרגילי הנשימה והיוגה:

היוגה כפי שאני רואה אותה היא מלאכה של איזונים. על מזרן היוגה, בתוך התנוחות וביניהן, אנחנו כל הזמן נדרשים לאזן: בין גמישות לכוח, בין צד ימין לבין צד שמאל, בין שריר שנמתח לבין שריר הופכי שמתארך, בין שאיפה לנשיפה, בין מאמץ למנוחה בין גוף לנפש בין שלל הניגודים שמרכיבים את האני שלנו.  הרביעי מבין שמונת ענפי היוגה על פי פטנג'אלי, הוא פראניאמה – תרגולי הנשימה היוגיים. אחד מתרגילי הנשימה הבסיסיים ביותר לשמירה על האיזון הזה הינו נשימת נחירים מתחלפת – נאדי שודאנה. זהו תרגיל נשימה שניתן לבצע בכל מקום ובכל שעות היום. מעבר לעובדה שהוא מרגיע מאוד, במהותו הוא מאזן בין ערוצים אנרגטיים בצד ימין של הגוף לבין אותם ערוצים בצד שמאל, כמו גם משפיע על מוח ימין ושמאל.

לאחר ביצוע כמה סיבובים של נאדי שודאנה, אפשר לעבור לוריאציה שלו הנקראת סוריה (שמש) בדאנה. נחיר ימין משוייך לאנרגיית החום של הגוף ומיוצג ע"י השמש ואילו נחיר שמאל מיוצג ע"י הירח. בתרגיל זה אנו כל העת שואפים דרך נחיר ימין (השמש) ונושפים דרך נחיר שמאל (הירח). תרגלו 1-3 דקות וחזרו לנשימות רגילות.

הפוסט הזה פורסם בתאריך Uncategorized. קישור קבוע.

סגור לתגובות.