יוגה לנשים – פריון, הריון ולידה

pregnant woman pregnant yoga1 pregnancy-yoga

יוגה לנשים המתמודדות עם קשיי פריון

לליאת ניסיון רב בעבודה ובליווי צמוד של נשים המתמודדות עם קשיי פוריות. ההמלצה היא על שילוב בין שיעורים קבוצתיים ועבודה פרטנית בהתאם לשלבים השונים בתהליך. בשיעורי היוגה, אנו שמות דגש רב על הירגעות והרפייה ממתחים ולחצים, זאת באמצעות תרגול נשימות ומדיטציה וההרפיה הסופית המפנקת.

במהלך התרגול, אנו בוחרות אסאנות – תנוחות יוגה המזרימות הרבה דם לאברי הרבייה ולבטן, עובדות הרבה על פתיחה והרפיה של איזור האגן ובית החזה ויוצרות רצפים בהתאם למצב בו את נמצאת בתהליך הפריון.

אנו מקנחות את התרגול בהרפיה ארוכה ונעימה ומשלבות שיח או קריאה בנושאים שונים הלקוחים מהפילוסופיה של היוגה והקשורים גם לקשיים אותם אנו חוות ולהריון הרצוי. עקרונות אלו אנו יכולות ליישם בחיים האמיתיים שלנו מחוץ למזרן היוגה.

יוגה לנשים בהריון / ליאת פיליפסון

את בהריון? מזל טוב יקירתי, עכשיו יותר מכל, זהו הזמן להפנות את תשומת הלב לעצמך, לגופך, לחיבור בינך ובין תינוקך, ולאיזון בין פעילות גופנית מתאימה, תזונה בריאה ומזינה, מנוחה והרבה אושר שמחה. הכל עניין של איזונים.

אז בין אם את מהפריקיות של חדר הכושר, או של כל פעילות אינטנסיבית אחרת, את אולי מרגישה בשלב מסויים שאת מחפשת משהו קצת יותר רך ותומך. וגם אם אינך דוגלת בפעילות כלשהי, יתכן שעכשיו את מרגישה שנכון יהיה להפעיל את הגוף בדרך כז או אחרת. אז לאן ללכת? לשיעור יוגה להריון!

לרגע קט בואי נבהיר בכלל מהי יוגה ומדוע אנו מתרגלים אותה? היוגה היא ידע עתיק מאוד בן אלפי שנים שמקורו בהודו ואשר עוסק בצדדים הפיזיים, מוסריים, מנטליים ורוחניים של האדם. משמעות המילה יוגה בסנסקריט, היא איחוד, חיבור. איחוד בין גוף נפש ורוח. ברובד עמוק יותר, בחיבור בין האדם לבין כל מה שסובב אותו ביקום הזה. תרגול היוגה כפי שאנו מכירים אותו יותר במערב, ההאתה יוגה, כולל סל רחב של תנוחות (אסאנות) אשר ביחד מגמישות, מאריכות, מניעות ומחזקות את מערכת השלד, הגידים הרצועות והשרירים וכן מגרות, מעסות ומאזנות את המערכת ההורמונלית מערכת העצבים והמוח. האסאנות בשילוב תרגילי הנשימה (פראניאמה), תרגילי ריכוז ומדיטציה יוצרים תרגול יסודי ועמוק המחבר ומאזן בין הגוף לנפש.

ועכשיו חזרה לעניננו: מה שנפלא ביוגה בהריון הוא שניתן להתחיל לתרגל אותה בכל גיל, כמעט בכל מצב גופני[1] ובכל שלב של ההריון. יש הנוקטים גישה שמרנית יותר ומעדיפים בשבועות הראשונים להריון, לא לתרגל לפחות עד לשלב שבו ההריון נקלט ברחם. מניסיוני האישי ועל גופי (3 הריונות ופעילויות גופניות מגוונות ואינטנסיביות) מעולם לא הפסקתי לעבוד עם הגוף, גם בשלבים הראשוניים ביותר של ההריון. ולכן לדעתי, אם את אינך טיפוס ספורטיבי או פעלתני, ייתכן ותרצי לחכות לפחות עד שבוע 10-12 לפני שאת מתחילה בפעילות גופנית כלשהי (לעיתים, העייפות שתחווי ובחילות הבוקר, המגיעות לעיתים בערב, לא יותירו אנרגיות רבות בשבועות הראשונים ממילא).

אז את בטח שואלת, מדוע דוקא יוגה להריון ולא פילאטיס, סטודיו C או ריקודי בטן?  אני חייבת להיות כנה ולאמר לך שכל פעילות גופנית שתבחרי, שנעשית ע"י מורה מוסמכת שיש לה ניסיון וידע כיצד לעבוד עם נשים בהריון תהיה נפלאה, בטח ובטח כאשר האופציה שעומדת מנגד היא לא לעשות דבר עם גופך. אבל, אני רוצה להציע לך משהו הרבה מעבר לפעילות גופנית, רוגע שלווה ואיזון בין גוף ונפש!

בשיעורי היוגה בהריון אנחנו כמובן עובדות על הגוף הפיזי בעזרת סדרת תנוחות המתאימות למצבך ולשינויים החלים בגופך[2], מחזקות מה שצריך לחזק (לדוגמא: שריר הארבע ראשי), מגמישות מה שדורש הגמשה (לדוגמא: השרירים הפנימיים של הירך), פותחות מה שסגור (בית החזה) ומרככות מה שמכווץ, מתוח וכואב (כתפיים וגב עליון והקלה בכאבי גב תחתון). לאורך השיעור, אנו משלבות בנוסף לתרגול הפיזי, תרגילי נשימה בשילוב עבודה משמעותית על איזור קרקעית האגן, מדיטציה, מנטרה, דמיון מודרך והרפיה ארוכה ואיכותית, כל זה נעשה תוך הקשבה פנימה ואיזון של גוף נפש ורוח כך שאת יוצאת מהשיעור מליאת אנרגיה וחיוניות עד לשיעור הבא.

אז כיצד תרגול היוגה בהריון מכין אותי ללידה? את בטח שואלת… שיעורי היוגה בהריון הם אינם תחליף לקורס הכנה ללידה, או להתייעצות עם מיילדת או דולה, במיוחד אם מדובר על לידה ראשונה. התרגול עשוי לסייע להכין את גופך למאמץ הפיזי הכרוך בלידה ולהתאוששות אחריה, יסייע בהתמודדות עם השינויים הפיזיולוגיים והנפשיים הכרוכים במעבר מסטטוס של אשה לאם. כמו כן, רבים מתרגילי היוגה הנלמדים בשיעור מהווים בסיס לתנועות שתוכלי ליישם עצמאית בבית במהלך ההריון וכמובן בלידה, החל מהשלב הראשוני שלה. תרגילי הנשימות, המדיטציה והריכוז גם הם עשויים להיות כלי עזר ברגעים המתאתגרים של הלידה. ולסיום, תרגילים שונים של איסוף קרקעית האגן יכולים להיות מתורגלים על ידך החל מהימים הראשונים לאחר הלידה.

כשישה שבועות לאחר הלידה ורק לאחר בדיקת רופא, את יכולה לשוב ולתרגל יוגה בשיעורים המתאימים לכך וע"י מורה מוסמכת ולאט ובהדרגה להתחיל להניע את גופך, לחזק אותו, להגמיש אותו ולהשיבו למצבו טרום ההריון, תוך כדי תשומת לב רבה למצבך הנפשי ותוך איזון מתמיד בין גוף-נפש.

בהצלחה!

[1] אם את אחרי טיפולי פוריות או לאחר הפלה או כל סיטואציה של הריון בסיכון, רצוי להיוועץ עם רופא לפני תחילת התרגול.

[2] ישנם 3 דברים שאותם את חייבת לזכור ושאותם לא נעשה בשום שלב של ההריון והם: עצירת נשימה, תנוחות בשכיבה של הבטן ופיתולים סגורים (המפתלים את הבטן).

צלצלי עוד היום לליאת 054-5256110 תיאום שיעור ניסיון של יוגה בהריון, בערב או בבוקר בהתאם ללו"ז שלך.

התרגול שאנחנו עושות בשיעורי היוגה לנשים בהריון מתאים לכל אחת, בכל מצב גופני ובכל גיל. אנו מתחילות את השיעור בהעלאת סוגיה או נושא מהפילוסופיה של היוגה השזור כחוט השני בתרגול, עוברות לכמה דקות של תרגול נשימה וריכוז. משם אנחנו עוברות לתרגול האסאנות (התנוחות) השונות אשר מטרתן לחזק, להגמיש ולהכין את גופנו לאתגר שמביאה עימה הלידה וההסתגלות ליום שאחרי. בשיעור אנו עושות שימוש בדיסיפלינות שונות של עולם היוגה (קונדליני, RESTORATIVE, איינגאר ועוד)

מהי RESTORATIVE YOGA?

בתרגול בהריון ובשימוש בתנוחות ריסטורטיביות אנו שמות דגש על איזור ספיציפי בגוף, כאשר שאר חלקי הגוף נתמכים באמצעות אביזרים שונים ויכולים להישאר רפויים לגמרי. כך יש לנו אפשרות לשהות יותר בתנוחה מבלי לכווץ ולקצר איזורים בגוף שאינם עובדים. את השיעור אנו מסיימות בהרפייה סופית מפנקת ובמדיטציה קצרה.

קראו מה כתבה שירה על היוגה בהריון:

הגעתי לתרגול יוגה אישי בהריון די מתקדם, יחד עם חברה שהיתה בטיפולי פוריות בזמנו. שתינו היינו בתקופה של שינוי, של גילוי הגוף מחדש וגם של בלבול, אי נוחות וכאב. התרגול סייע לי להפטר מכאבי גב טורדניים שהופיעו עם ההריון, למצוא יציבה חדשה ורוגע פנימי. שוחחנו על התהליכים שעוברים עלינו בגוף ובנפש, על מה שקורה בסביבתנו הקרובה והרחוקה יותר. ליאת תמיד חידדה איך אנחנו יכולות לאמץ לחיקנו את מה שמזין ומצמיח, ולדחוק את החששות, הרגשות השליליים וההשפעה הרעה. בדיוק מדהים ידעה לזהות ולהדריך אותנו, כל אחת וצרכיה הפיזיים והרגשיים השונים. בתוך ה"רעש" של תזוזות התינוק ומיחושי הגוף, מצאתי ערוץ של שקט להקשיב לגופי ולתינוק שלי. עד סוף ההריון הסתובבתי זקופה, נינוחה וקלת רגליים, ואני מודה על כך לליאת המדהימה מכל הלב!

למידע אודות שיעורי ההריון ביוגהמה היכנסי לעמוד הבית: http://www.yogama.co.il/?page_id=20

יוגה לאחר לידה

כשישה שבועות לאחר לידה רגילה ואחרי בדיקת רופא, רצוי לחזור לפעילות גופנית מתונה. בשלב זה, היוגה יכולה להיות מתנה נפלאה לעצמך, לגופך ולנפשך. עם החזרה שלך לתרגול לאחר הלידה, אנו שמות דגש על השבת האנרגיה והכוח לגוף, עובדות על חיזוק רצפת אגן ושרירי בטן, חיזוק רצועת כתפיים בשילוב עם תרגילים לפתיחת איזור החזה והלב.

שירותים נוספים:

אם אתן מחפשות דולה מקסימה או מסאג' בזמן ההריון או לאחר הלידה, אתן מוזמנות לפנות לשירלי וינדמילר המקסימה: www.doulashirly.co.il

סגור לתגובות.